Klanten van de supermarktformule van Sligro, Emté, zullen in de loop van dit jaar een ,,bonuskaartachtig programma” aangeboden krijgen. Slippens lichtte niet toe wanneer dit gebeurt en welke vorm het programma precies krijgt. Het concern wil klanten van Emté, dat in 2011 een marktaandeel had van 2,8 procent, meer aan zich gaan binden.

Daarnaast denkt Sligro na over de mogelijkheden van e-commerce. Daarbij wordt gekeken naar zowel een dienst om via internet gekochte boodschappen te bezorgen als de mogelijkheden van ,,collect and go”. Klanten zouden dan op internet bestellen en hun boodschappen op bepaalde plekken kunnen ophalen.

Albert Heijn

Tot nu toe is Albert Heijn in Nederland vrijwel de enige supermarktketen waar boodschappen aan huis bezorgd kunnen worden. Moederbedrijf Ahold wil dit jaar ook ophaalpunten voor bestelde boodschappen opzetten.

De Foodretail-tak van Sligro, die een tegenvallend jaar achter de rug heeft, staat open voor overnames. Slippens ging niet in op de bestaande mogelijkheden, maar antwoordde bevestigend op de vraag of Sligro in de race was voor vestigingen van C1000. Dat is afgelopen jaar aangekocht voor Jumbo.

De tak Foodservice, de groothandels van Sligro, heeft juist de afgelopen maanden een forse groei doorgemaakt. Foodservice is bezig met een flinke opmars in Nederland, maar ziet ook het aantal klanten in België groeien. Het concern is op zoek naar een coördinator voor de activiteiten daar. Momenteel heeft Sligro een omzet van circa 25 miljoen euro in België. De onderneming wil pas overwegen om in het land een vestiging te openen als de omzet rond de 50 miljoen euro uitkomt, zei Slippens.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl